Annons

Idealguiden.se - Skönhet & Hälsa | SPA | Hudvård | Hårvård | Träning | Kost | Vikt

Du är här: Inspiration » Träning » Vibrera mera – med vibrationsträning

VIBRERA MERA – MED VIBRATIONSTRÄNING

Jag har länge varit nyfiken på vibrationsträning och idag fick jag möjlighet att följa med Eva Kohlén och Elin Claesson på deras träningspass. Både Eva och Elin fick en stroke för ca 10 år sedan. De tränar tillsammans en gång i veckan sen sommaren -06 och hjälper varandra med de olika övningarna och en gång i veckan tränar de även på Friskis & Svettis.


De talar om för mig att innan någon börjar med vibrationsträning behövs en hälsodeklaration och en introduktion, sedan tar man tillsammans fram ett eget individuellt träningsanpassat program med en instruktör. Vilka muskelgruppen som ska tränas och inställning av vibrationstid och frekvens (hur mycket maskinen ska skaka).


Många som tränar med vibrationsplatta har någon slags funktionshinder och har inte haft något riktigt bra träningsalternativ tidigare, så när vibben kom blev det ett perfekt alternativ. Elin berättar: ”Jag mår så mycket bättre när jag tränar, min värk lindras och gör jag ett uppehåll så kommer värken tillbaka igen”.


När blodcirkulationen ökar och nerverna stimuleras så får man mindre smärta och när muskelspänningen ökar under övningen så blir det ofta minskad muskelspänning efteråt.


Man ska inte träna om man har hjärt- och kärlproblem, gravid, nyligen opererad, pacemaker, diskbråck eller nyligen gjort ett metallimplantat mm. Man ska alltid rådfråga läkare om osäkerhet råder.


Med vibrationsplattan tränar man kroppens muskler och denna träningsform passar de allra flesta. Fort går det också, ett träningspass tar mellan 5-20 minuter (10-20 minuter motsvarar 1-2 timmars styrketräning).


Eva säger ”I vissa övningar är det svårt med balansen, men jag blir bättre och bättre hela tiden”. Genom vibrationsträning stimuleras alla kärl i kroppen samtidigt, den inre och yttre muskulaturens koordination ökar och utvecklar förbättrad reaktion och balanssinne. Träningen är effektiv och skonsam i rehabiliteringssammanhang, ingen belastning än den egna kroppsvikten och stillastående övningar som man kompletterar med olika träningsredskap så som tex gummiband och boll.


Träningen är mycket bra vid rehabilitering och behandling av skador och smärttillstånd. Vältränade kan lägga till rörelser och vikter för att göra träningen mer utmanande och inspirerande.


När muskler överbelastas drar de ihop sig, man blir spänd och cirkulationen försämras. Slaggprodukterna transporteras inte bort och som sedan leder till spänningsvärk, sämre muskelfunktion och inflammationer.


Jag får också veta att det är viktigt att dricka vatten när man vibrerar, träningen har en massageverkan, då mycket slaggprodukter som samlats i muskler försvinner ur kroppen. Det är även stressdämpande, det nedbrytande stresshormonet kortisol minskar med ca 30 %. Många går ner i vikt, detta beror på blodgenomströmningen och att ämnesomsättningen ökar.


Träningsmetoden används av rehab center, sjukhus, företag, elitidrottare och privatpersoner i hela Europa eftersom det är en säker och effektiv träning.


Det kostar ca 600 kronor för ett 10-kort och man kan inte få det subventionerat då landstinget ej har erkänt denna träningsform än. Så träningen får man bekosta helt själv.


Alla kan vibrationsträna, ålder och fysisk kondition har ingen betydelse, används även av den som inte har tid, ork, lust att träna på gym.


Det bästa är om man kan kombinera vibrationsträningen med konditionsträning – det ger då en bra allmänfysisk träning.

Sök företag med verksamhet inom detta ämne.

ARTIKLAR

Pilates

Pilates

Pilates är en träningsmetod som kombinerar styrketräning, stretch och yoga. Ända sedan 1920-talet har Pilates varit ett sätt för dansare och artister att bygga upp smidighet och styrka. Men de senaste åren har allt fler fått upp ögonen Läs mer »
Kom igång med din träning!

Kom igång med din träning!

För att hålla kroppen i trim finns olika metoder med någon form av rörelse. Det viktigaste är att man känner att man hittar rätt träning för sin egen kropp oavsett vad andra väljer. Läs mer »
Undvik skador när du tränar

Undvik skador när du tränar

När man utövar en lättare träningsform får man sällan skador som är allvarliga. Ökar man träningen så ökar även skaderisken. Till exempel kan en joggare i genomsnitt få en lättare skada per år, Läs mer »
Träning för gravida

Träning för gravida

Under graviditeten mår både mor och barn bra av måttlig fysisk aktivitet och det finns få risker, man måste bara anpassa träningen efter de fysiologiska förändringarna. Läs mer »
Promenera mera

Promenera mera

Att promenera i rask takt gör att du får motion och frisk luft, samtidigt som det ger dig en stund att kunna varva ner och få bort eventuell oro och stress. Det är perfekt att promenera bort bekymmer eller om du bara behöver få tänka. Läs mer »
Golfare lever längre!

Golfare lever längre!

Det har visat sig i en ny studie utförd av forskare vid Karolinska Institutet att svenska golfare lever längre än icke-golfare. - Vi anade att det skulle vara så men är överraskade över att skillnaden är så stor. Översatt till medellivslängd kan skillnaden bli upp till fem år Läs mer »
Stretching

Stretching

När du stretchar ser du till att behålla rörligheten i leder och muskulatur, du riskera annars ökad risk för skador och din prestation kan försämras i sportsammanhang. Läs mer »
Träna dina magmuskler för att slippa ryggproblem

Träna dina magmuskler för att slippa ryggproblem

Gör några övningar för magen några kvällar varje vecka eller bestäm dig för att till exempel innan du duschar så ska du göra några situps. Det tjänar du och din kropp på i längden. Läs mer »
Annons