Annons

Idealguiden.se - Skönhet & Hälsa | SPA | Hudvård | Hårvård | Träning | Kost | Vikt

Du är här: Inspiration » Kost/Vikt » Varför är frukosten så viktig?

VARFÖR ÄR FRUKOSTEN SÅ VIKTIG?

När man äter frukost får man ett trevligare humör, håller sig smal och intelligent och aptitregleringen fungerar bättre under hela dagen.


Med studier har man kommit fram till att den som äter frukost lättare håller vikten och har oftast hela dagen bra matvanor med näringsriktig mat. Det är lättare att frestas av feta och söta livsmedel när man hoppat över frukosten och om man inte har ätit några bra måltider under hela dagen så äter man oftast mycket på kvällen. Kroppen är konstruerad att den vill ha maten utspridd över dagen när vi är mest aktiva och med bra matvanor håller man en jämn nivå på blodsockret.


Skolungdomar som äter frukost gör bättre ifrån sig i skolan, får bättre betyg. De som äter en dålig frukost äter oftast också en dålig eller ingen lunch alls och har antagligen på förmiddagen köpt något från kiosken eller kafeterian och sen när lunchen kommer är de därför inte så hungriga. Skolelever som äter dålig frukost och lunch mår sämre i skolan och skolkar oftare.


Det är det samma för arbetande vuxna, för att kunna presterar bättre måste alla ha någonting i magen och man behöver särskilt en frukost med mycket kolhydrater. Vi får bättre minne och kan koncentrera oss bättre. Människor som äter frukost har mer energi och tycker om att aktivera sig. För att må bra ska vi äta tre huvudmål och där emellan 2-3 mellanmål.


När vi sovit under natten har vi förbrukat energin och behöver fylla på med ny, gärna med kolhydrater som är energi för hjärnan, så att den blir på alerten igen. Om vi inte äter frukost blir reaktionsförmågan och uppfattningsförmågan sämre. Kolhydrater bryter kroppen bättre ner på morgonen än på kvällen. De välutbildade äter mer frukost och har bättre matvanor.


Tandhälsan blir även bättre med färre hål i tänderna och det beror på att man äter regelbundet och att frukosten består av bla ost och mjölk som har salivstimulerande effekt som neutraliserar ph-värdet . Även fast man äter frukost måste man fortfarande borsta tänderna morgon och kväll.


Att motionera lätt på morgonen säger vissa träningsexperter är en fördel för att minska i vikt. Om man motionerar mindre än en halvtimme på morgonen behöver man inte äta frukost innan, men om man motionerar mer ska man äta frukost. Många tror att om de hoppar över frukosten att de ska går ner i vikt, men detta stämmer inte. För hoppar man över frukosten så äter man omedvetet mer under dagen.


En bra frukost bör innehålla mjölk eller mjölkprodukter, bröd, gryn eller flingor, frukt eller grönsaker. Är man en person som inte kan äta tidigt på morgonen kanske man kan försöka väcka aptiten med en smoothie eller en lite mini smörgås med mjölk till barnet. Om du inte hinner med frukosten eller kan äta på morgonen är det en god idé att ta med sig tex smörgåsar och äta på förmiddagsfikat.


Barn bör äta två skivor bröd med pålägg, kvinnor och tonårsflickor - tre skivor bröd med pålägg och vuxna män och tonårspojkar - fyra skivor bröd med pålägg (brödet kan givetvis bytas ut med annan frukostprodukt).


Bästa frukostvanan är att man har tid på sig och slipper stressa, frukosten ska vara god, samtidigt som den är mättande och näringsrik!

Sök företag med verksamhet inom detta ämne.

ARTIKLAR

Se upp - ätstörningarna ökar och allt fler drabbas

Se upp - ätstörningarna ökar och allt fler drabbas

Tyvärr så är det alldeles för många som drabbas av någon form av ätstörning. Det är främst kvinnor som drabbas men man uppmärksammar alltmer att även män drabbas. Läs mer »
Varför är frukosten så viktig?

Varför är frukosten så viktig?

När man äter frukost får man ett trevligare humör, håller sig smal och intelligent och aptitregleringen fungerar bättre under hela dagen. Läs mer »
Kosttillskott

Kosttillskott

Vitaminer och mineraler i koncentrerad form kallas kosttillskott. Kosttillskott är tänkta att komplettera den vanliga kosten och säljs antingen som kapslar, tabletter, pulver, örter eller växtextrakt i koncentrerad form. Men behövs kosttillskott? Läs mer »
Du vet väl...

Du vet väl...

Du vet väl att om du äter varm mat så mättar det mer än om du äter kall mat. Varm mat förbränns fortare och ger en bättre mättnadskänsla. Så om det bara blir en smörgås eller sallad till lunch kom då ihåg att dricka en varm kopp te till. Läs mer »
Ät rätt! Ät mer frukt och grönt!

Ät rätt! Ät mer frukt och grönt!

En del födoämnen är syrabildande och vissa andra är basbildande för kroppen. Den gamla grundregeln är att frukt och grönt är basbildande. Läs mer »
Alkohol - i måttliga mängder

Alkohol - i måttliga mängder

Regn två veckor i sträck. Skor som läcker, ett glas vin i soffan. Känns redan bättre. Ett till, hösten är inte så jobbig ändå som folk säger. Bag-in-box, en riktigt bra uppfinning! Läs mer »
Grött, vitt, rött och svart

Grött, vitt, rött och svart

När det är kallt och vi har varit ute i kyliga vindar, vi småhuttrar och känner oss frusna. Då finns det ett snabbt och enkelt botemedel i massor av spännande smaker och färger. Läs mer »
Kolesterol

Kolesterol

Vad är det och varför är det så farligt? Hjärt-kärlsjukdomar har ett tydligt samband med för höga kolesterolvärden i blodet. Men med rätt kosthållning kan du få dina blodfetter i balans. Läs mer »
Annons