Annons

Idealguiden.se - Skönhet & Hälsa | SPA | Hudvård | Hårvård | Träning | Kost | Vikt

Du är här: Inspiration » Träning » Vad finns det för fördelar med att styrketräna?

VAD FINNS DET FÖR FÖRDELAR MED ATT STYRKETRÄNA?

Styrketräning är en bra motionsform som passar de flesta, stora som små, män som kvinnor. Genom att styrketräna stärker du din kropp och minskar risken för skador i det vardagliga livet. Dina ben blir starkare och risken för benskörhet, som annars ofta drabbar oss stillasittande västerlänning, minskas. Många av de ryggproblem som drabbar många skulle också kunna undvikas genom styrketräning.


Du höjer din förbränning
Som en följd av belastning ärär din förbränning förhöjd i upp till 1-2 dygn efter ett styrketräningspass. Det innebär att du bränner fler kalorier än vanligt även när du arbetar, sover eller t.ex. tittar på TV.


Större muskler kräver mer energi
Styrketräning ökar även muskelmassan. Muskler kräver mer energi än fett, även då de inte används, så styrketräning är ett utmärkt sätt att höja sin förbränning. När man försöker gå ner i vikt kommer kroppen att försöka bränna bort muskler men genom att styrketräna och äta smart kan man till stor del undvika detta och på sätt behålla en förhållandevis hög förbränning konstant.


"För stora" muskler av styrketräning?
Får man inte stora bulliga muskler av styrketräning? Det är många som oroar sig över att de ska bli "för stora" av styrketräning, speciellt många tjejer. Oron är obefogad: risken för att man skall få för stora muskler av styrketräning utan att vilja det är lika stor som att man ska bli för rik genom att jobba på Mcdonalds.


Du blir inte stor över en natt
För att lägga på sig mer än några kilo muskelmassa krävs det hård disciplin, disciplin som de flesta saknar. Man behöver inte oroa sig för att man plötsligt skall se ut som en kroppsbyggare -- nästan alla kroppsbyggare på elitnivå har använt någon sorts droger för få sin kropp så stor. Om det hade varit lätt att bygga muskler skulle de inte finnas tonårskillar som använder sig av droger för att lägga på sig muskler. Tjejer har för övrigt endast mindre mängder testosteron, vilket gör att muskelbygge till någonting ganska svårt.


Hur ofta måste man träna?
En fördel med styrketräning är att det inte krävs speciellt mycket träning för att ska synas på kroppen. Det räcker med 1-2 pass per vecka på 45 minuter för att du ska märka en skillnad.


Måste man träna på gym?
På gym brukar utrustningen vara av god kvalitet och atmosfären där är en annan än hemma. Om man någon anledning inte kan gå till ett gym går det även utmärkt att träna hemma. Man kan göra ett stort antal övningar med ett justerbart par hantlar och en träningsbänk. Det finns även många övningar som går att göra med endast kroppen som belastning.

Sök företag med verksamhet inom detta ämne.

ARTIKLAR

Kom igång med din träning!

Kom igång med din träning!

För att hålla kroppen i trim finns olika metoder med någon form av rörelse. Det viktigaste är att man känner att man hittar rätt träning för sin egen kropp oavsett vad andra väljer. Läs mer »
Träning för gravida

Träning för gravida

Under graviditeten mår både mor och barn bra av måttlig fysisk aktivitet och det finns få risker, man måste bara anpassa träningen efter de fysiologiska förändringarna. Läs mer »
Konditionsträning - att träna upp konditionen

Konditionsträning - att träna upp konditionen

Bara genom att promenera ökar de allra flesta pulsen tillräckligt för att förbättra sin kondition. Konditionsträning stärker hjärta och blodkärl, och ökar kroppens förmåga att ta upp syre. Läs mer »
Börja motionera

Börja motionera

Det är aldrig för sent att börja motionera. Det är dags att ta sig i kragen, men det är svårt i början när energin inte finns där, men man får tänka framåt att när man väl kommit igång så blir det lättare och lättare för varje gång! Läs mer »
Poweryoga

Poweryoga

Poweryoga är en idealisk form av träning för alla, oavsett träningsnivå, eftersom man arbetar individuellt utifrån sin egen kropp och sina personliga förutsättningar. Det är en dynamisk och fysiskt kraftfull yogaform där man arbetar med andning och rörelse i ett flöde. Läs mer »
Vad finns det för fördelar med att styrketräna?

Vad finns det för fördelar med att styrketräna?

Styrketräning är en bra motionsform som passar de flesta, stora som små, män som kvinnor. Genom att styrketräna stärker du din kropp och minskar risken för skador i det vardagliga livet. Läs mer »
Undvik skador när du tränar

Undvik skador när du tränar

När man utövar en lättare träningsform får man sällan skador som är allvarliga. Ökar man träningen så ökar även skaderisken. Till exempel kan en joggare i genomsnitt få en lättare skada per år, Läs mer »
Vibrera mera – med vibrationsträning

Vibrera mera – med vibrationsträning

Jag har länge varit nyfiken på vibrationsträning och idag fick jag möjlighet att följa med Eva Kohlén och Elin Claesson på deras träningspass. Både Eva och Elin fick en stroke för ca 10 år sedan. Läs mer »
Annons