Annons

Idealguiden.se - Skönhet & Hälsa | SPA | Hudvård | Hårvård | Träning | Kost | Vikt

Du är här: Inspiration » Träning » Undvik skador när du tränar

UNDVIK SKADOR NÄR DU TRÄNAR

När man utövar en lättare träningsform får man sällan skador som är allvarliga. Ökar man träningen så ökar även skaderisken. Till exempel kan en joggare i genomsnitt få en lättare skada per år, som utan behandling läker av sig själv på cirka en vecka. Det är ofta inflammationer i sen- och muskelfästen som beror på överbelastning. Allvarligare skador blir det oftare i idrotter som man kommer i närkamp med andra, som innebandy, fotboll, basket mm.


Det gäller att förebygga skador genom att värma upp ordenligt, varma muskler och värme kan förhindra skador. Stretchar både före och efter träningspasset. Se till att ha ordentliga skor eller utrustning som krävs. Att man börjar lugnt för att sedan när man är mer uppvärmd öka intensiteten. Om man är otränad ska man se till att inte överanstränga sig och om man tränar länge att man kommer ihåg att dricka mycket vätska. Skulle man sträcka en muskel eller ett ledband under träning ska man kyla ner det drabbade partiet med is.


Om man inte låter kroppen vila mellan hårda träningspass är det risk för att man blir övertränad. Det visar sig ofta som en långvarig trötthet, energibrist och att framstegen med träningen inte går lika bra som tidigare. Det gäller även att äta rätt och anpassa maten efter hur du tränar. Det är vanligt med överträning bland långdistansidrottare och kvinnor som tränar mycket och ofta och som inte väger så mycket.


Om du känner dig krasslig och har en infektion i kroppen eller om du känner dig utmattad och svag, ska du avstå från att träna, du kan annars drabbas av hjärtmuskelinflammation och hjärtrytmen kan rubbas. Man ska återuppta träningen igen när man känner sig frisk och har den rätta orken.


Genom smärtor och skador får man ökad kroppskännedom. Man kan få reda på sina begränsningar och vet hur just sin egen kropp fungerar, så man varsamt kan tänja sina gränser och även vid behov avsluta passet.


Med träning så mår och håller man bättre!

Sök företag med verksamhet inom detta ämne.

ARTIKLAR

Vibrera mera – med vibrationsträning

Vibrera mera – med vibrationsträning

Jag har länge varit nyfiken på vibrationsträning och idag fick jag möjlighet att följa med Eva Kohlén och Elin Claesson på deras träningspass. Både Eva och Elin fick en stroke för ca 10 år sedan. Läs mer »
Promenera mera

Promenera mera

Att promenera i rask takt gör att du får motion och frisk luft, samtidigt som det ger dig en stund att kunna varva ner och få bort eventuell oro och stress. Det är perfekt att promenera bort bekymmer eller om du bara behöver få tänka. Läs mer »
Börja motionera

Börja motionera

Det är aldrig för sent att börja motionera. Det är dags att ta sig i kragen, men det är svårt i början när energin inte finns där, men man får tänka framåt att när man väl kommit igång så blir det lättare och lättare för varje gång! Läs mer »
Undvik skador när du tränar

Undvik skador när du tränar

När man utövar en lättare träningsform får man sällan skador som är allvarliga. Ökar man träningen så ökar även skaderisken. Till exempel kan en joggare i genomsnitt få en lättare skada per år, Läs mer »
Pilates

Pilates

Pilates är en träningsmetod som kombinerar styrketräning, stretch och yoga. Ända sedan 1920-talet har Pilates varit ett sätt för dansare och artister att bygga upp smidighet och styrka. Men de senaste åren har allt fler fått upp ögonen Läs mer »
Golfare lever längre!

Golfare lever längre!

Det har visat sig i en ny studie utförd av forskare vid Karolinska Institutet att svenska golfare lever längre än icke-golfare. - Vi anade att det skulle vara så men är överraskade över att skillnaden är så stor. Översatt till medellivslängd kan skillnaden bli upp till fem år Läs mer »
Konditionsträning - att träna upp konditionen

Konditionsträning - att träna upp konditionen

Bara genom att promenera ökar de allra flesta pulsen tillräckligt för att förbättra sin kondition. Konditionsträning stärker hjärta och blodkärl, och ökar kroppens förmåga att ta upp syre. Läs mer »
Träning för gravida

Träning för gravida

Under graviditeten mår både mor och barn bra av måttlig fysisk aktivitet och det finns få risker, man måste bara anpassa träningen efter de fysiologiska förändringarna. Läs mer »
Annons