Annons

Idealguiden.se - Skönhet & Hälsa | SPA | Hudvård | Hårvård | Träning | Kost | Vikt

Du är här: Inspiration » Träning » Träna dina magmuskler för att slippa ryggproblem

TRÄNA DINA MAGMUSKLER FÖR ATT SLIPPA RYGGPROBLEM

Gör några övningar för magen några kvällar varje vecka eller bestäm dig för att till exempel innan du duschar så ska du göra några situps. Det tjänar du och din kropp på i längden. Dåliga magmuskler gör att många människor får ryggproblem. Med hjälp av magens muskler blir även ryggen stadig. Har du tränat dina magmuskler får du en bättre hållning och förebygger ryggproblem, bukens muskler ger dig balans i bålen.

De flesta människor har lite extra hull på magen och för att få bukt med detta är det motion och bättre kost som gäller. Det gäller att ha tålamod för just magen brukar vara det ställe som fettet försvinner sist ifrån.

Många svenskar har bukfetma och det är en osund livsstil som är orsaken. Man ökar risken att utveckla typ 2 diabetes, högt blodtryck och hjärtkärlsjukdomar. Fett i buken gör att fettceller går in i blodomloppet och det påverkar då kärl, lever, blodtryck och insulinfrisättningen.

Här kommer några förslag om hur du kan träna dina magmuskler:

Lägg dig på rygg med böjda ben. Dra dig upp med hjälp av magmusklerna och runda ryggen, ta inte fart med armarna och ryck upp. Med denna övning tränar du de raka bukmusklerna.

En annan variant för de raka bukmusklerna är att du ligger på rygg och har benen i 90 graders vinkel för att sedan drar dig upp. Samma sak gäller här som i den föregående övningen att inte rycka sig upp utan att du använder mjuka rörelser.

Du kan även göra ett liggande rumplyft genom att ligga på rygg och ha benen lätt böjda och lyfta upp baken från golvet. Du ska inte röra benen för att få fart utan det är magen som ska jobba och på vägen ner ska du håll emot så att du inte dunsar ner i golvet igen.

För att träna de sneda bukmusklerna i magen så kan du ligga på rygg med benen böjda och isär med fötterna. När du drar upp överkroppen vrid då axeln mot det motsatta knäet. Tänk alltid på att inte rycka dig upp med armarna, utan koncentrera dig på att det är magen som ska jobba.

Så sätt igång och träna dina magmuskler idag, skjut inte upp det på morgondagen. Det tar faktiskt bara några minuter men det gäller att bestämma sig!

Sök företag med verksamhet inom detta ämne.

ARTIKLAR

Träning för gravida

Träning för gravida

Under graviditeten mår både mor och barn bra av måttlig fysisk aktivitet och det finns få risker, man måste bara anpassa träningen efter de fysiologiska förändringarna. Läs mer »
Vibrera mera – med vibrationsträning

Vibrera mera – med vibrationsträning

Jag har länge varit nyfiken på vibrationsträning och idag fick jag möjlighet att följa med Eva Kohlén och Elin Claesson på deras träningspass. Både Eva och Elin fick en stroke för ca 10 år sedan. Läs mer »
Undvik skador när du tränar

Undvik skador när du tränar

När man utövar en lättare träningsform får man sällan skador som är allvarliga. Ökar man träningen så ökar även skaderisken. Till exempel kan en joggare i genomsnitt få en lättare skada per år, Läs mer »
Promenera mera

Promenera mera

Att promenera i rask takt gör att du får motion och frisk luft, samtidigt som det ger dig en stund att kunna varva ner och få bort eventuell oro och stress. Det är perfekt att promenera bort bekymmer eller om du bara behöver få tänka. Läs mer »
Vad finns det för fördelar med att styrketräna?

Vad finns det för fördelar med att styrketräna?

Styrketräning är en bra motionsform som passar de flesta, stora som små, män som kvinnor. Genom att styrketräna stärker du din kropp och minskar risken för skador i det vardagliga livet. Läs mer »
Börja motionera

Börja motionera

Det är aldrig för sent att börja motionera. Det är dags att ta sig i kragen, men det är svårt i början när energin inte finns där, men man får tänka framåt att när man väl kommit igång så blir det lättare och lättare för varje gång! Läs mer »
Pilates

Pilates

Pilates är en träningsmetod som kombinerar styrketräning, stretch och yoga. Ända sedan 1920-talet har Pilates varit ett sätt för dansare och artister att bygga upp smidighet och styrka. Men de senaste åren har allt fler fått upp ögonen Läs mer »
Konditionsträning - att träna upp konditionen

Konditionsträning - att träna upp konditionen

Bara genom att promenera ökar de allra flesta pulsen tillräckligt för att förbättra sin kondition. Konditionsträning stärker hjärta och blodkärl, och ökar kroppens förmåga att ta upp syre. Läs mer »
Annons