Annons

Idealguiden.se - Skönhet & Hälsa | SPA | Hudvård | Hårvård | Träning | Kost | Vikt

Du är här: Inspiration » Träning » Stretching

STRETCHING

När du stretchar ser du till att behålla rörligheten i leder och muskulatur, du riskera annars ökad risk för skador och din prestation kan försämras i sportsammanhang.


Med du kan också enbart stretcha, det hjälper dig att hålla kroppen smidig och rörlig och det förbättra även din kroppshållning.


Stretching efter ett träningspass gör större nytta än före, men om träningspasset kräver ökad rörlighet så ska man också stretcha före. Men det är inget farligt om man vill stretcha både före och efter.


Kroppens rörlighet ökar också av uppvärmning, därför behöver man inte alltid stretcha, om inte den speciella sporten kräver det, men stretching före ökar rörligheten tillfälligt.


Det finns ingen forskning som är enig i denna fråga om att stretching kan förebygga skador. Studier visar att om du stretchar mellan och efter träningen så kan träningens effektivitet förbättras med en ökning av muskelstyrkan. Du kan alltså bli starkare!


Stretching före en aktivitet kan också försämra prestationen, allt beror på vilken sport man ska utöva. Det är inte alltid en fördel med ökad rörlighet i alla sporter.


Det finns inget som bevisar att man kan förebygga träningsvärk med hjälp av stretching, men både stretching och uppvärmning är viktigt för att förebygga skador. Träningsvärk är som störst i början av en träningsperiod och minskar sedan sen ju mer du tränar. Detta då musklerna är otränade och inte är förberedda eller starka nog för den utsatta påfrestningen. Träningsvärken är ändå positiv, det pekar på att muskeln snart byggs upp igen och blir lite starkare och större när muskeln väl är återhämtad.


Har man fått en motionsskada så utgör rölighetsträning i rehabiliteringen en viktig del för att kunna förebygga nya skador, eftersom rörligheten har försämrats i leder och muskulatur.


Så summan av kardemumman – ja, vad blir den? Är det bra eller inte bra att stretcha före träningspasset? Testa själv vad som är bäst för dig och din träningsform!


Även om du inte sportar har du väldigt stor nytta av att stretcha, eftersom du med stretching aktiverar muskler och leder. Det kan hjälpa dig att må bättre i största allmänhet och förebygga värk och smärta. Stretching hjälper även kroppen att slappna av och stressen minskar.


Det som är smidigt är att du inte behöver någon speciell utrustning för att kunna stretcha, du kan göra det var som helst och när som helst.


Så börja stretcha nu – det hjälper både kropp och själ!

Sök företag med verksamhet inom detta ämne.

ARTIKLAR

Vad finns det för fördelar med att styrketräna?

Vad finns det för fördelar med att styrketräna?

Styrketräning är en bra motionsform som passar de flesta, stora som små, män som kvinnor. Genom att styrketräna stärker du din kropp och minskar risken för skador i det vardagliga livet. Läs mer »
Vibrera mera – med vibrationsträning

Vibrera mera – med vibrationsträning

Jag har länge varit nyfiken på vibrationsträning och idag fick jag möjlighet att följa med Eva Kohlén och Elin Claesson på deras träningspass. Både Eva och Elin fick en stroke för ca 10 år sedan. Läs mer »
Golfare lever längre!

Golfare lever längre!

Det har visat sig i en ny studie utförd av forskare vid Karolinska Institutet att svenska golfare lever längre än icke-golfare. - Vi anade att det skulle vara så men är överraskade över att skillnaden är så stor. Översatt till medellivslängd kan skillnaden bli upp till fem år Läs mer »
Stretching

Stretching

När du stretchar ser du till att behålla rörligheten i leder och muskulatur, du riskera annars ökad risk för skador och din prestation kan försämras i sportsammanhang. Läs mer »
Kom igång med din träning!

Kom igång med din träning!

För att hålla kroppen i trim finns olika metoder med någon form av rörelse. Det viktigaste är att man känner att man hittar rätt träning för sin egen kropp oavsett vad andra väljer. Läs mer »
Undvik skador när du tränar

Undvik skador när du tränar

När man utövar en lättare träningsform får man sällan skador som är allvarliga. Ökar man träningen så ökar även skaderisken. Till exempel kan en joggare i genomsnitt få en lättare skada per år, Läs mer »
Konditionsträning - att träna upp konditionen

Konditionsträning - att träna upp konditionen

Bara genom att promenera ökar de allra flesta pulsen tillräckligt för att förbättra sin kondition. Konditionsträning stärker hjärta och blodkärl, och ökar kroppens förmåga att ta upp syre. Läs mer »
Börja motionera

Börja motionera

Det är aldrig för sent att börja motionera. Det är dags att ta sig i kragen, men det är svårt i början när energin inte finns där, men man får tänka framåt att när man väl kommit igång så blir det lättare och lättare för varje gång! Läs mer »
Annons