Annons

Idealguiden.se - Skönhet & Hälsa | SPA | Hudvård | Hårvård | Träning | Kost | Vikt

Du är här: Inspiration » Recensioner » Stretching

STRETCHING

Låt stretching blir en del av ditt liv! Om du stretchar kan du underlätta dina vardagsaktiviteter, samt få dig att må bättre och se bättre ut. Du behöver inte vara idrottare, tränad eller vig för att kunna stretcha och det spelar ingen roll i vilken ålder eller kondition du är i.


När man stretchar regelbundet så ökar och bevaras kroppens flexibilitet och rörlighet och du får en bättre hållning. Risken för skador minskar, smärta lindras och du kan till och med motverka effekterna av åldrandet. Stretching gör att kroppen slappnar av, stressen minskar och kan också ge en ökad självkänsla.


Stretching är ett sätt att hålla kroppen i balans och du behöver ingen särskild utrustning. Författaren Suzanne Martin skriver: "att stretcha är lika nödvändigt som att andas när det gäller att motverka vardagslivets påfrestningar, och det fantastiska är att nybörjare har precis lika stor nytta av stretching som mer erfarna."


I första delen berättas bland annat vad stretching är och varför vi måste stretcha, du kan testa din rörlighet, hur man stretchar och kommer igång. Boken visar hur du ska stretcha ända från dina fötter upp till huvudet.


Det finns även ett program ”Bättre hållning på 21 dagar”, det är ett enkelt program med några korta stretchövningar som du ska göra varje dag och som hjälper dig att återställa muskelbalansen och gör att du får bättre hållning och mer energi.


Lägg in i vardagsrutinen att varje morgon, 5 minuter, medan du ligger kvar i sängen stretcha igång blodcirkulationen, sträcka ut leder som kanske blivit stela under natten. Detta ger dig extra energi för dagen. För att lättare kunna somna på kvällen avsätter du ca 10 minuter för en nedtrappningsritual.


Det finns också olika stretchövningar som är skräddarsydda för olika idrotter eller om man tillbringar mycket tid till exempel vid dator, bilkörning, långa telefonsamtal, står eller lyfter och bär mycket. Det finns även olika övningar för olika faser i livet så som vid graviditet, efter förlossning och på äldre dagar.


När man har provat de olika stretchövningarna i boken märker man snabbt vart man är spänd och stel och var man behöver lägga lite extra fokus. Man blir varm i början och kan lätt glömma bort andningen. Men efter lite övning har man fått in den rätta snitsen och känner snabbt att man blir smidigare och rörligare.


Författare: Suzanne Martin, Översättning: Ulla-Märta Westerstål
Förlag: ICA bokförlag
Ca pris: 259:-
Häftad

RECENSIONER

Lindas må bra bok

av Linda Haglund

Linda Haglund har fortfarande de svenska rekorden på både 60 och 100 meter löpning. Men när hon tränar idag, nyss fyllda femtio, handlar det inte längre om att springa så fort som möjligt utan om att må så bra som möjligt. Läs mer »

Chakra – höj din energi

av Anna Selby

I denna bok finns det fullständiga och illustrerade programmet för balansering av dina sju chakran – de "roterande energihjulen" som reglerar vårt energiflöde och avgör nivån för vårt välbefinnande. Läs mer »

GI för hela familjen

av Ulrika Davidsson

Nu har Ulrika Davidsson kommit ut med en egen kokbok med GI-mat som är gott och nyttigt för alla åldrar. Ulrika är diplomerad kostrådgivare och driver hälsokostcentret The Diet Shop i Stockholm. Läs mer »

Lätt och mätt med ViktVäktarna

av ViktVäktarna, översättning Stina Algotson

Att banta behöver inte betyda att man måste gå omkring och vara hungrig, lätt irriterad och allmänt deprimerad. Man kan äta sig mätt på hälsosam och god mat samtidigt som man går ner i vikt. Läs mer »

Hathayoga

av Ulrica Norberg

Författaren Ulrica Norberg är journalist och yogalärare verksam i Stockholm. Hon har en gedigen och mångårig kunskap och erfarenhet av yoga och första mötet med yoga skedde i början av 90-talet då hon bodde i New York. Läs mer »

Smink 18+ och Smink 35+

av Magda Sofia

Det här är två böcker som lär dig grunderna hur vi med hjälp av tekniker, produkter och redskap kan framhäva vårt vackra jag med smink. Läs mer »

Snabbt & Sunt

av Cecilia Lundin

Vad ska du äta till middag? Hur ska det bli gott och nyttigt, samtidigt som det ska vara snabblagat?


För den som vill tillaga något med kyckling, lax eller färs så har ICA Provkök tagit fram en kokbok Läs mer »

Våra bästa GI-recept

av Ola Lauritzson & Ulrika Davidsson

Vill du börja leva sundare och gå ner i vikt?


Ola Lauritzson - författare till succéboken Gå ner i vikt med GI-metoden har tillsammans med kostrådgivaren Ulrika Davidsson, tagit fram sina bästa GI-recept. Läs mer »

Qigong - för ett hälsosamt liv

av Michael Tse, översättning Stefan Eekenulv

Michael Tse är en av världens ledande qigongmästare, som under 30 års utövande och studier skapat tre former av qigongövningar under namnet Healthy Living Gong. Denna bok omfattar den första delen av tre. Läs mer »

Mat för hjärnan

av Charlotte Erlanson-Albertsson

Vilken mat stimulerar hjärnan och vilken mat hämmar hjärnans aktivitet? Hur påverkas hjärnan av olika dieter? Vilka effekter har kaffe och te?


Svaren och mycket mer hittar du i Charlotte Erlanson-Albertssons bok Mat för hjärnan, Läs mer »

Homeopati och healing

av Majlis och Solveig Hagenmalm

Författarinnan Majlis Hagenmalm har arbetat med homeopati och zonterapi i över 30 år. Hon är en stor företrädare för alternativmedicin i Sverige. Tillsammans med sin dotter Solveig Hagenmalm har hon uppdaterat sin bok Homeopati & Healing. Läs mer »

Fint till jul

av Helene S Lundberg

Visst är det roligt att klä granen med julgransdekorationer som du gjort själv eller låta barnen skapa julkorten som ni ska skicka till familj och vänner! Det här är boken för den som tycker om att pyssla och som tycker om att skapa sina egna föremål för att få det fint till jul, eller du kanske behöver få lite nya tips och idéer inför julens pyssel. Även barnen kan vara med! Läs mer »

Stretching

av Suzanne Martin, översättning Ulla-Märta Westerstål

Låt stretching blir en del av ditt liv! Om du stretchar kan du underlätta dina vardagsaktiviteter, samt få dig att må bättre och se bättre ut. Du behöver inte vara idrottare, tränad eller vig för att kunna stretcha och det spelar ingen roll i vilken ålder eller kondition du är i. Läs mer »

Annons