Annons

Idealguiden.se - Skönhet & Hälsa | SPA | Hudvård | Hårvård | Träning | Kost | Vikt

Du är här: Inspiration » Stressa lugnt, normaltiden är här

STRESSA LUGNT, NORMALTIDEN ÄR HÄR

Om ingen redan märkt det: nu är sommaren definitivt slut! Det är i skrivande stund fyra dagar sedan vi gick tillbaks till normaltid, eller vintertid som många människor säger.

Vi får något ljusare morgnar på bekostnad av allt mörkare eftermiddagar och kvällar. Jag läste en krönikör som tackade tidsomställningen för nu slapp han se lövhögarna som låg kvar på gräsmattan. Det var mörkt när han åkte till jobbet på morgonen och återigen mörkt när han kom hem.

Snart kommer väl snön också, och då slipper han se löven ändå...

En timme hit eller dit kan tyckas vara förargligt, men på radio och TV har man i dagarna tagit upp en forskningsrapport från Karolinska Institutet som påvisar att risken för hjärtinfarkt är 5% högre veckan direkt efter övergång till sommartid jämfört med veckorna före och efter dess!

Sett över landet som helhet innebär det på våren i snitt fyra-fem hjärtinfarkter extra per dag. Som orsaker nämns stress och störd sömn. Nu på hösten är dock effekten något mildare, där säger några källor att man rentav kan se att första veckan inträffar det i snitt en infarkt färre per dag än annars.

Om man sätter samman dessa siffror, tyder det alltså på ett netto på i snitt 15 personer som varje år drabbas och kanske dör av hjärtinfarkt, enbart för att vi byter till sommartid!

Tag det lugnt och kom ihåg att varva ner i god tid inför nästa sommartidsomställning, söndag 29 mars 2009. Se till att du inte blir ett offer för forskningen!

Mörka höstmysiga hälsningar

Susanna

TIDIGARE INSPIRATIONSARTIKLAR

ARTIKLAR

Ät rätt! Ät mer frukt och grönt!

Ät rätt! Ät mer frukt och grönt!

En del födoämnen är syrabildande och vissa andra är basbildande för kroppen. Den gamla grundregeln är att frukt och grönt är basbildande. Läs mer »
Kolesterol

Kolesterol

Vad är det och varför är det så farligt? Hjärt-kärlsjukdomar har ett tydligt samband med för höga kolesterolvärden i blodet. Men med rätt kosthållning kan du få dina blodfetter i balans. Läs mer »
Konditionsträning - att träna upp konditionen

Konditionsträning - att träna upp konditionen

Bara genom att promenera ökar de allra flesta pulsen tillräckligt för att förbättra sin kondition. Konditionsträning stärker hjärta och blodkärl, och ökar kroppens förmåga att ta upp syre. Läs mer »
Gråa hårstrån – grrrr…

Gråa hårstrån – grrrr…

Det är nog flera med mig som tycker att gråa hårstrån är charmigt på andra och när man börjar hitta en, två, tre på sig själv som man kan rycka bort är det fortfarande okej. Läs mer »
Dofter

Dofter

Dofter har en oerhörd kraft, de väcker minnen och associationer till liv, och vi får ofta en känslomässig respons. Exempelvis doftminnen från utlandsresor med härliga basarer där det luktar mat, kryddor, jord, rökelse mm. Läs mer »
Undvik skador när du tränar

Undvik skador när du tränar

När man utövar en lättare träningsform får man sällan skador som är allvarliga. Ökar man träningen så ökar även skaderisken. Till exempel kan en joggare i genomsnitt få en lättare skada per år, Läs mer »
Kostrådgivning

Kostrådgivning

När det kommer till ämnet bra kost är myterna många och det är inte alltid lätt att veta vad och vem man ska tro på. Med en välutbildad kostrådgivare får du inte bara veta vilka av alla metoder och tips som är något att ta fasta på, du får även en väl underbyggd förklaring till varför. Läs mer »
Naglar - så sköter du dem nu på vintern

Naglar - så sköter du dem nu på vintern

Fina naglar har alltid varit viktigt för oss människor. I det gamla Kina, liksom i många andra kulturer och tidsåldrar, var det tecken på klasskillnad. I Egypten på Kleopatras tid använde man henna för att färga naglarna: Läs mer »
Annons