Annons

Idealguiden.se - Skönhet & Hälsa | SPA | Hudvård | Hårvård | Träning | Kost | Vikt

Du är här: Inspiration » Inre välbefinnande » Sömnproblem

SÖMNPROBLEM

Alla har vi någon gång haft svårigheter med att somna, vi är stressade, har mycket att fundera på och är oroade. Det brukar vara under en viss period som går över, men vad gör vi om problemet stannar kvar en längre tid?


Sömnproblem blir allt vanligare i vårt stressade samhälle, undersökningar visar att var 3:e människa lider av sömnproblem. Kvinnor är de som drabbas mest. Många får också för lite sömn de kan inte sova eller blir väckta av småbarn.


Människan behöver mellan 6-9 timmars sömn, variationerna är stora men i genomsnitt sover en vuxen ca 7,5 timmar. Många använder sig utav olika sorters naturläkemedel eller mediciner för att få sova.


Vi behöver sova för reparation och återuppbyggnad, hjärna och kroppen måste vila, behandla intryck och återhämta sig. Om vi har ett väldigt stressigt och körigt liv dagtid så är nattens sömn otroligt viktig.


När vi sover aktiveras vårat immunförsvar, viktiga hormoner som tillväxthormon når sin topp, ämnen utsöndras som bygger in kalk i skelettet och äggviteämnen i muskler, när vi sover gott minskar utsöndringen av stresshormoner och risken för hjärt- och kärlsjukdom minskar. Forskare tror också att minnesfunktionens nervkopplingar återuppbyggs.


Om vi under en kort tid har svårigheter att somna så märks det på att vi blir trötta, har koncentrationssvårigheter, förmågan att planera, skapa och utföra aktiviteter försämras, vi får humörsvängningar och korttidsminnet försämras.


Har man under en lång tid svårt att sova eller om man sover allmänt dåligt får vi ofta sämre livskvalitet. Sömnsvårigheter under en lång tid kan ge ökad risk för depressioner, immunförsvaret försämras, ökat risk för hjärt- kärlsjukdomar, ökad smärtkänsligheten, fetma och för tidigt åldrande.


Vad kan man då försöka göra själv?
Det kanske gäller att ändra dina vanor? Gå och lägg dig vid samma tid varje kväll och gå upp samma tid varje morgon. Annars blir din dygnsrytm störd och du får problem nästa natt igen, du hamnar i en ond cirkel. Försök varva ned innan sänggående, du kan meditera, göra avslappningsövningar, läsa eller ta ett varmt bad. Ät inte för sent på kvällen, då matsmältningen kan hålla dig vaken, men du ska heller inte gå och lägga dig hungrig.


Undvik koffeinhaltiga drycker 6 timmar innan du ska gå och sova. Försök regelbundet motionera, men inte några timmar innan du ska sova för då är du för mycket uppe i varv. Se till att sovrummet är mörkt, väl ventilerat, max 18 grader, om du har något oljud på natten sov med öronproppar och se till att din säng och kudde är komfortabel. Ligg inte och försök sova när du inte kan, om du har en massa funderingar som du är rädd att du ska glömma bort till morgondagen så skriv ner det så du kan släppa det och förhoppningsvis somna. Om du ändå inte skulle göra det så bestäm dig då att du bara ska vila.


Om sömnproblemen kvarstår och du inte orkar med det vardagliga livet får du kontakta din läkare så du får hjälp. Kom underfund om varför du inte kan sova och försök lösa problemet, det finns även receptbelagda sömnmedel som du kan använda under en tid.


Ta hand om dig, försök stressa mindre och varva ned – sov sen så gott!

Sök företag med verksamhet inom detta ämne.

ARTIKLAR

Sömnbrist

Sömnbrist

Vad är sömnbrist? Hur vet man om man själv lider av sömnbrist? Om man förlorar ca 2 timmars sömn under en natt så kan man säga att det är sömnbrist. Läs mer »
Lär dig att slappna av

Lär dig att slappna av

Att lära sig att spänna av hjälper oss att må bra. Vi måste kunna varva ner, om vi inte gör det blir det en spänning i kroppen som kan leda till huvudvärk, muskelspänning, trötthet, sömnbesvär, magont eller inre oro. Läs mer »
Yoga och meditation - botemedel mot stress

Yoga och meditation - botemedel mot stress

I dagens samhälle när allt går fortare, vi ska hinna med fler saker på kortare tid och dessutom ska vi vara bra medmänniskor. Denna ekvation är svår att få ihop och därför är det otroligt viktigt att vi tar hand om oss själva. Läs mer »
Från glädje till sorg på ett ögonblick

Från glädje till sorg på ett ögonblick

Storm istället för snö var ju inte direkt vad vi väntat oss. Det är tråkigt att läsa om de människor som mist sitt liv pga stormen. Läs mer »
Helhetshälsa ger inre framgång

Helhetshälsa ger inre framgång

Vi borde unna oss mer tid till att ta hand om oss själva och sätta oss själva i främsta rum en stund. Unna oss lyxen att koppla bort allt, stilla tankarna och kroppen. Det inre välbefinnandet är så otroligt viktigt Läs mer »
Alla vill vi vara lyckliga men vad innebär det?

Alla vill vi vara lyckliga men vad innebär det?

Alla människor har olika uppfattningar om vad lycka faktiskt är. Nedan kan du läsa vår definition om lycka. Läs mer »
Feng Shui

Feng Shui

Spelar möbleringen i hemmet någon roll? Kan man möblera så att man mår bättre? Enligt Feng Shui ska man skapa rum som balanserar enligt de fem grundenergierna som universum består av. Läs mer »
Meditera dig till inre välbefinnande

Meditera dig till inre välbefinnande

För att må bra mentalt är det viktigt att hitta ditt inre lugn, din egen oas. Ibland möter vi människor med inre frid, som man kan känna direkt man är i närheten av dem. Läs mer »
Annons