Annons

Idealguiden.se - Skönhet & Hälsa | SPA | Hudvård | Hårvård | Träning | Kost | Vikt

Du är här: Inspiration » Träning » Promenera mera

PROMENERA MERA

Att promenera i rask takt gör att du får motion och frisk luft, samtidigt som det ger dig en stund att kunna varva ner och få bort eventuell oro och stress. Det är perfekt att promenera bort bekymmer eller om du bara behöver få tänka.


Promenader är både rogivande och effektiva och de flesta klarar av att ta en snabb promenad. När vi promenerar eller vid andra fysiska aktiviteter utsöndras endorfiner, kemiska ämnen i hjärnan som lindrar smärta, ger oss välbefinnande och lugn och hjälper oss att slappna av. När du promenerar i snabb takt regelbundet så får nästan alla muskelgrupper en bra träning, du förbrukar kalorier och du höjer samtidigt konditionsnivån.


Att promenera är lika effektivt som att springa samma sträcka när det gäller energiförbrukningen. Promenader tar längre tid men risken för skador är mindre.


Vissa studier som har utförts tyder på att personer som är ute och går regelbundet har färre sjukdomar än de som är stillasittande. Benskörhet förhindras genom att skelettet stärks och hela kroppen blir smidigare och starkare. När du promenerar går du ner i vikt och har sedan lättare att hålla vikten. Du kan också motverka depression och sömnproblem.


Och det är också så enkelt – det är bara att sätta på sig ett par bekväma, gåvänliga skor – anpassa klädsel efter väderlek och ge sig ut på en härligt skön och avkopplande promenad i vårt fantastiska landskap!


Den kroppsliga aktiviteten lugnar sinnet, vi tänker bättre och hjärnan stimuleras - det gör oss mer rofyllda.


Du måste lära dig gå på ett effektivt sätt för att bättra på din kondition, du måste se till att öka din puls. Ut och gå i rask takt och överdriv gärna dina gå-rörelser, du ska gå tills du börjar svettas. Om du är otränad bör du börja med kortare sträckor och hastighet, som du sedan successivt ökar. Gå i ett tempo där du skulle kunna samtala utan att bli andfådd. Gör en kort paus eller dra ner tempot om du känner obehag. Du kan få träningsvärk de första dagarna.


För att göra promenaderna ännu mer givande kan du gå med stavar, då hjälper du armarna att röra sig mer. Eller om du behöver något som sporrar dig för att du ska komma ut och gå – införskaffa dig en stegräknare.


Men det effektivaste och trevligaste hjälpmedlet är nog ändå att skaffa sig promenadsällskap. Det gör att det är lättare att ta sig ut när man väl har bestämt tid och plats för att träffas och det är även ett trevligt sätt att kunna umgås på. Det vore toppen om du ser till att promenera flera gånger i veckan, gärna varje dag.


Några tips som du kan tänka på inför promenaden är att gå med rak hållning, huvudet rakt och titta några meter framför dig. Promenera i en takt som känns bra för dig, vill du gå fortare ta hellre snabba och korta steg istället för onaturligt långa. Pendla med armar nära kroppen. Tänk på att sätta ner foten med hälen först för att sedan skjuta ifrån med tårna.


Så sätt på dig lösa och lediga kläder och ett par bra skor och ge dig ut på en härlig promenad!

Sök företag med verksamhet inom detta ämne.

ARTIKLAR

Träning för gravida

Träning för gravida

Under graviditeten mår både mor och barn bra av måttlig fysisk aktivitet och det finns få risker, man måste bara anpassa träningen efter de fysiologiska förändringarna. Läs mer »
Undvik skador när du tränar

Undvik skador när du tränar

När man utövar en lättare träningsform får man sällan skador som är allvarliga. Ökar man träningen så ökar även skaderisken. Till exempel kan en joggare i genomsnitt få en lättare skada per år, Läs mer »
Pilates

Pilates

Pilates är en träningsmetod som kombinerar styrketräning, stretch och yoga. Ända sedan 1920-talet har Pilates varit ett sätt för dansare och artister att bygga upp smidighet och styrka. Men de senaste åren har allt fler fått upp ögonen Läs mer »
Vad finns det för fördelar med att styrketräna?

Vad finns det för fördelar med att styrketräna?

Styrketräning är en bra motionsform som passar de flesta, stora som små, män som kvinnor. Genom att styrketräna stärker du din kropp och minskar risken för skador i det vardagliga livet. Läs mer »
Promenera mera

Promenera mera

Att promenera i rask takt gör att du får motion och frisk luft, samtidigt som det ger dig en stund att kunna varva ner och få bort eventuell oro och stress. Det är perfekt att promenera bort bekymmer eller om du bara behöver få tänka. Läs mer »
Golfare lever längre!

Golfare lever längre!

Det har visat sig i en ny studie utförd av forskare vid Karolinska Institutet att svenska golfare lever längre än icke-golfare. - Vi anade att det skulle vara så men är överraskade över att skillnaden är så stor. Översatt till medellivslängd kan skillnaden bli upp till fem år Läs mer »
Vibrera mera – med vibrationsträning

Vibrera mera – med vibrationsträning

Jag har länge varit nyfiken på vibrationsträning och idag fick jag möjlighet att följa med Eva Kohlén och Elin Claesson på deras träningspass. Både Eva och Elin fick en stroke för ca 10 år sedan. Läs mer »
Konditionsträning - att träna upp konditionen

Konditionsträning - att träna upp konditionen

Bara genom att promenera ökar de allra flesta pulsen tillräckligt för att förbättra sin kondition. Konditionsträning stärker hjärta och blodkärl, och ökar kroppens förmåga att ta upp syre. Läs mer »
Annons