Du är här: Inspiration » Träning » Poweryoga

POWERYOGA

Poweryoga är en idealisk form av träning för alla, oavsett träningsnivå, eftersom man arbetar individuellt utifrån sin egen kropp och sina personliga förutsättningar. Det är en dynamisk och fysiskt kraftfull yogaform där man arbetar med andning och rörelse i ett flöde. Man bär sin egen kroppsvikt genom en kombination av rörelser och ställningar (positioner) samtidigt som man har fokus på andningen. Övningarna görs utan paus och träningen ger både styrka, balans, smidighet, stretch samt inre harmoni.

Målet med poweryoga är inte att bli så vig som möjligt utan att uppleva sin maximala kraft- och vitalitetskänsla. Träningen är rätt krävande – men ger en stark kropp, en mer harmonisk själ, och ett fokuserat sinne. Varje pass avslutas med en avslappnande meditationsövning.

Poweryogans popularitet har växt enormt under de senaste åren. Dels på grund av dess kraftfulla och effektiva natur men också för att den är populär bland kändisar, exempelvis Madonna. Även kända idrottsmän och lag tränar poweryoga som ett komplement till annan träning på grund av dess skadeförebyggande, rehabiliterings, styrke- och uthållighetsförhöjande effekter.

Själv har jag gjort misstaget att gå på ett poweryogapass direkt efter ett styrketräningspass, i tron om att det inte är så krävande. Jag kan intyga att det var första och sista gången jag gjorde en sådan dumhet. Jag blev så slut i musklerna att jag inte kunde hålla positionerna i yogapasset och kunde inte alls tillgodogöra mig effekten. Fortsättningsvis går jag dit utvilad och beredd att ge allt. Eftersom man själv bestämmer hur mycket man vill ta ut rörelserna i de olika positionerna så kan man avgöra hur tuff träningen blir. Jag garanterar att man blir svettig om man bara vill. Kan varmt rekommendera denna träningsform som troligtvis finns på de flesta gym och träningscenter idag.

Sandra

Sök företag med verksamhet inom detta ämne.

ARTIKLAR

Motionera när vi blir äldre

Motionera när vi blir äldre

Det är aldrig för sent att börja motionera. Genom motion och styrketräning kan äldre män och kvinnor förbättra sin kondition och uthållighet, få bättre rörlighet, balans och styrka. Läs mer »
Kom igång med din träning!

Kom igång med din träning!

För att hålla kroppen i trim finns olika metoder med någon form av rörelse. Det viktigaste är att man känner att man hittar rätt träning för sin egen kropp oavsett vad andra väljer. Läs mer »
Poweryoga

Poweryoga

Poweryoga är en idealisk form av träning för alla, oavsett träningsnivå, eftersom man arbetar individuellt utifrån sin egen kropp och sina personliga förutsättningar. Det är en dynamisk och fysiskt kraftfull yogaform där man arbetar med andning och rörelse i ett flöde. Läs mer »
Stretching

Stretching

När du stretchar ser du till att behålla rörligheten i leder och muskulatur, du riskera annars ökad risk för skador och din prestation kan försämras i sportsammanhang. Läs mer »
Promenera mera

Promenera mera

Att promenera i rask takt gör att du får motion och frisk luft, samtidigt som det ger dig en stund att kunna varva ner och få bort eventuell oro och stress. Det är perfekt att promenera bort bekymmer eller om du bara behöver få tänka. Läs mer »
Träna dina magmuskler för att slippa ryggproblem

Träna dina magmuskler för att slippa ryggproblem

Gör några övningar för magen några kvällar varje vecka eller bestäm dig för att till exempel innan du duschar så ska du göra några situps. Det tjänar du och din kropp på i längden. Läs mer »
Träning för gravida

Träning för gravida

Under graviditeten mår både mor och barn bra av måttlig fysisk aktivitet och det finns få risker, man måste bara anpassa träningen efter de fysiologiska förändringarna. Läs mer »
Börja motionera

Börja motionera

Det är aldrig för sent att börja motionera. Det är dags att ta sig i kragen, men det är svårt i början när energin inte finns där, men man får tänka framåt att när man väl kommit igång så blir det lättare och lättare för varje gång! Läs mer »