Du är här: Inspiration » Träning » Poweryoga

POWERYOGA

Poweryoga är en idealisk form av träning för alla, oavsett träningsnivå, eftersom man arbetar individuellt utifrån sin egen kropp och sina personliga förutsättningar. Det är en dynamisk och fysiskt kraftfull yogaform där man arbetar med andning och rörelse i ett flöde. Man bär sin egen kroppsvikt genom en kombination av rörelser och ställningar (positioner) samtidigt som man har fokus på andningen. Övningarna görs utan paus och träningen ger både styrka, balans, smidighet, stretch samt inre harmoni.

Målet med poweryoga är inte att bli så vig som möjligt utan att uppleva sin maximala kraft- och vitalitetskänsla. Träningen är rätt krävande – men ger en stark kropp, en mer harmonisk själ, och ett fokuserat sinne. Varje pass avslutas med en avslappnande meditationsövning.

Poweryogans popularitet har växt enormt under de senaste åren. Dels på grund av dess kraftfulla och effektiva natur men också för att den är populär bland kändisar, exempelvis Madonna. Även kända idrottsmän och lag tränar poweryoga som ett komplement till annan träning på grund av dess skadeförebyggande, rehabiliterings, styrke- och uthållighetsförhöjande effekter.

Själv har jag gjort misstaget att gå på ett poweryogapass direkt efter ett styrketräningspass, i tron om att det inte är så krävande. Jag kan intyga att det var första och sista gången jag gjorde en sådan dumhet. Jag blev så slut i musklerna att jag inte kunde hålla positionerna i yogapasset och kunde inte alls tillgodogöra mig effekten. Fortsättningsvis går jag dit utvilad och beredd att ge allt. Eftersom man själv bestämmer hur mycket man vill ta ut rörelserna i de olika positionerna så kan man avgöra hur tuff träningen blir. Jag garanterar att man blir svettig om man bara vill. Kan varmt rekommendera denna träningsform som troligtvis finns på de flesta gym och träningscenter idag.

Sandra

Sök företag med verksamhet inom detta ämne.

ARTIKLAR

Vad finns det för fördelar med att styrketräna?

Vad finns det för fördelar med att styrketräna?

Styrketräning är en bra motionsform som passar de flesta, stora som små, män som kvinnor. Genom att styrketräna stärker du din kropp och minskar risken för skador i det vardagliga livet. Läs mer »
Stretching

Stretching

När du stretchar ser du till att behålla rörligheten i leder och muskulatur, du riskera annars ökad risk för skador och din prestation kan försämras i sportsammanhang. Läs mer »
Träna dina magmuskler för att slippa ryggproblem

Träna dina magmuskler för att slippa ryggproblem

Gör några övningar för magen några kvällar varje vecka eller bestäm dig för att till exempel innan du duschar så ska du göra några situps. Det tjänar du och din kropp på i längden. Läs mer »
Pilates

Pilates

Pilates är en träningsmetod som kombinerar styrketräning, stretch och yoga. Ända sedan 1920-talet har Pilates varit ett sätt för dansare och artister att bygga upp smidighet och styrka. Men de senaste åren har allt fler fått upp ögonen Läs mer »
Poweryoga

Poweryoga

Poweryoga är en idealisk form av träning för alla, oavsett träningsnivå, eftersom man arbetar individuellt utifrån sin egen kropp och sina personliga förutsättningar. Det är en dynamisk och fysiskt kraftfull yogaform där man arbetar med andning och rörelse i ett flöde. Läs mer »
Undvik skador när du tränar

Undvik skador när du tränar

När man utövar en lättare träningsform får man sällan skador som är allvarliga. Ökar man träningen så ökar även skaderisken. Till exempel kan en joggare i genomsnitt få en lättare skada per år, Läs mer »
Vibrera mera – med vibrationsträning

Vibrera mera – med vibrationsträning

Jag har länge varit nyfiken på vibrationsträning och idag fick jag möjlighet att följa med Eva Kohlén och Elin Claesson på deras träningspass. Både Eva och Elin fick en stroke för ca 10 år sedan. Läs mer »
Konditionsträning - att träna upp konditionen

Konditionsträning - att träna upp konditionen

Bara genom att promenera ökar de allra flesta pulsen tillräckligt för att förbättra sin kondition. Konditionsträning stärker hjärta och blodkärl, och ökar kroppens förmåga att ta upp syre. Läs mer »