Annons

Idealguiden.se - Skönhet & Hälsa | SPA | Hudvård | Hårvård | Träning | Kost | Vikt

Du är här: Inspiration » Träning » Motionera när vi blir äldre

MOTIONERA NÄR VI BLIR ÄLDRE

Det är aldrig för sent att börja motionera. Genom motion och styrketräning kan äldre män och kvinnor förbättra sin kondition och uthållighet, få bättre rörlighet, balans och styrka. Många äldre kan genom fysisk aktivitet motverka eller minska den fysiska bräckligheten. Studier visar att de flesta äldre, även de sköra och sjuka, har stor nytta av att ägna sig åt fysisk aktivitet.


Med konditionsträning minskar riskerna för hjärt-kärlsjukdomar. Styrketräning av de större muskelgrupperna är bra och stärker muskulaturen. Chanserna blir större till ett mer självständigt och rikare liv än om man inte motionerar. Det gör mycket nytta att träna och vara fysiskt aktiv, det har även en positiv inverka på olika psykologiska faktorer.


Träning förbättrar hälsan för äldre genom att när man tränar blir skelettet starkare, man får bättre balans och koordination, risken minskar åldersdiabetes, fallolyckorna blir färre, muskelstyrkan ökar, det blir lättare att hålla vikten, blodtrycket och blodfetterna minskar, man kan minska sina tarmbesvär och man får mer ork och energi.


Man trodde tidigare att fysisk aktivitet inte hade någon verkan efter en viss ålder och att träning inte var bra. Men idag visar studier att äldre utgör den viktigaste målgruppen som har stor nytta av att komma igång med någon sorts träning.


Det viktigaste är att man ska ha roligt under träningen, bara utföra aktiviteter som känns bra och efter sin egen förmåga. Är man osäker vid eventuella krämpor ska man höra sig för med sin läkare. Det bästa är att man börjar försiktigt och trappar sedan upp träningen långsamt. Cykla är ett alternativ om man har svårt att gå eller jogga och styrketräning kan också vara ett alternativ då man kan få hjälp av utbildad personal.


Promenader, stavgång, simning, cykling, joggning, gymnastik och dans mm är passande aktiviteter för äldre.

Sök företag med verksamhet inom detta ämne.

ARTIKLAR

Motionera när vi blir äldre

Motionera när vi blir äldre

Det är aldrig för sent att börja motionera. Genom motion och styrketräning kan äldre män och kvinnor förbättra sin kondition och uthållighet, få bättre rörlighet, balans och styrka. Läs mer »
Pilates

Pilates

Pilates är en träningsmetod som kombinerar styrketräning, stretch och yoga. Ända sedan 1920-talet har Pilates varit ett sätt för dansare och artister att bygga upp smidighet och styrka. Men de senaste åren har allt fler fått upp ögonen Läs mer »
Stretching

Stretching

När du stretchar ser du till att behålla rörligheten i leder och muskulatur, du riskera annars ökad risk för skador och din prestation kan försämras i sportsammanhang. Läs mer »
Promenera mera

Promenera mera

Att promenera i rask takt gör att du får motion och frisk luft, samtidigt som det ger dig en stund att kunna varva ner och få bort eventuell oro och stress. Det är perfekt att promenera bort bekymmer eller om du bara behöver få tänka. Läs mer »
Undvik skador när du tränar

Undvik skador när du tränar

När man utövar en lättare träningsform får man sällan skador som är allvarliga. Ökar man träningen så ökar även skaderisken. Till exempel kan en joggare i genomsnitt få en lättare skada per år, Läs mer »
Vad finns det för fördelar med att styrketräna?

Vad finns det för fördelar med att styrketräna?

Styrketräning är en bra motionsform som passar de flesta, stora som små, män som kvinnor. Genom att styrketräna stärker du din kropp och minskar risken för skador i det vardagliga livet. Läs mer »
Konditionsträning - att träna upp konditionen

Konditionsträning - att träna upp konditionen

Bara genom att promenera ökar de allra flesta pulsen tillräckligt för att förbättra sin kondition. Konditionsträning stärker hjärta och blodkärl, och ökar kroppens förmåga att ta upp syre. Läs mer »
Golfare lever längre!

Golfare lever längre!

Det har visat sig i en ny studie utförd av forskare vid Karolinska Institutet att svenska golfare lever längre än icke-golfare. - Vi anade att det skulle vara så men är överraskade över att skillnaden är så stor. Översatt till medellivslängd kan skillnaden bli upp till fem år Läs mer »
Annons