Annons

Idealguiden.se - Skönhet & Hälsa | SPA | Hudvård | Hårvård | Träning | Kost | Vikt

Du är här: Inspiration » Inre välbefinnande » Meditera dig till inre välbefinnande

MEDITERA DIG TILL INRE VÄLBEFINNANDE

För att må bra mentalt är det viktigt att hitta ditt inre lugn, din egen oas. Ibland möter vi människor med inre frid, som man kan känna direkt man är i närheten av dem. Vanligtvis är den inte medfödd utan har uppstått genom att de levat fullt och helt, med intelligens och medkänsla. Yttre händelser kan ibland göra dem oroliga dem, men det känns som om det finns någonting stabilt, slösande rikt och orubbligt under alltsammans.


Den känslan förmedlas till andra och upplevs spontant av dem. Tendensen att söka inre frid är i själva verket människans utveckling mot full mognad eller vuxen ålder. Ett förlopp som börjar med stresslindring och fortsätter med djupare avslappning, når nu sin slutliga mognad i en förvandlad livsinställning. Vem som helst i vilken ålder som helst kan genomgå denna utveckling.


Metoderna till inre välbefinnande kan vara olika beroende av vad man trivs bäst med. Här kommer vi att ta upp meditationen som ett verktyg som även du kan använda för att kan få inre välbefinnande i din vardag.


Meditation


Meditation är en metod som funnits i flera tusen år. Att lugna sinnet genom denna metod har av många ansetts lite flummigt men nu har meditation t o m blivit ett ämne man forskar på medicinskt.


Det finns olika sätt att meditera på och en del menar att yoga och bön (kristen) är en typ av meditation medan zen-traditionen anser att om vi lyckas fokusera på det tomma intet så uppnår vi meditation. Här i västerländerna fungerar det tvärtom, här är det tillåtet att uppleva och höra ljud. Gemensamt för de olika meditationsteknikerna är dock att lugna och stilla sinnet.


Några av de effekter som meditationsforskning visat är att:



  • En allmänt avslappnad effektgenom ökad aktivitet i parasympatiska nervsystemet

  • Minskad sympatisk aktivitet i kroppen

  • Sänkning av blodtrycket

  • Minskad halt av vissa stresshormoner

  • Högre stresstolerans

  • Ökad utsöndring av melatonin och serotonin, vilket kan resultera i ökat välbefinnande, förhöjt stämningsläge och minskad smärtupplevelse

  • Minskad risk för hjärt- och kärlsjukdomar

  • Mindre depressionssymptom

  • Mindre ångestbesvär, inre oro, trötthet

  • Mindre psykiska besvär


Forskningen inom meditation befinner sig ännu på ett tidigt stadium och många fler studier behövs. Det är viktigt att poängtera att meditation inte rekommenderas som ersättning för medicinsk behandling men är däremot perfekt att använda som ett komplement och effektiv återhämtningsmetod.

Sök företag med verksamhet inom detta ämne.

ARTIKLAR

Alla vill vi vara lyckliga men vad innebär det?

Alla vill vi vara lyckliga men vad innebär det?

Alla människor har olika uppfattningar om vad lycka faktiskt är. Nedan kan du läsa vår definition om lycka. Läs mer »
Yoga och meditation - botemedel mot stress

Yoga och meditation - botemedel mot stress

I dagens samhälle när allt går fortare, vi ska hinna med fler saker på kortare tid och dessutom ska vi vara bra medmänniskor. Denna ekvation är svår att få ihop och därför är det otroligt viktigt att vi tar hand om oss själva. Läs mer »
Från glädje till sorg på ett ögonblick

Från glädje till sorg på ett ögonblick

Storm istället för snö var ju inte direkt vad vi väntat oss. Det är tråkigt att läsa om de människor som mist sitt liv pga stormen. Läs mer »
Chakra-balansering

Chakra-balansering

Balans i chakra betyder att man har harmoni i kropp och själ, där de andliga, psykiska och fysiska sidorna möts. Chakra-balansering ska göra oss mer harmoniska och balanserade som människor. Läs mer »
Helhetshälsa ger inre framgång

Helhetshälsa ger inre framgång

Vi borde unna oss mer tid till att ta hand om oss själva och sätta oss själva i främsta rum en stund. Unna oss lyxen att koppla bort allt, stilla tankarna och kroppen. Det inre välbefinnandet är så otroligt viktigt Läs mer »
Lär dig att slappna av

Lär dig att slappna av

Att lära sig att spänna av hjälper oss att må bra. Vi måste kunna varva ner, om vi inte gör det blir det en spänning i kroppen som kan leda till huvudvärk, muskelspänning, trötthet, sömnbesvär, magont eller inre oro. Läs mer »
Stressad - skapa energi med en enkel minimeditation

Stressad - skapa energi med en enkel minimeditation

Har du haft en stressig förmiddag? Är du orolig för något? Ska du ha ett jobbigt möte? Lugn, en enkel meditation efter lunch hjälper dig att få ordning på tankarna. Läs mer »
Låt inte dina rädslor styra

Låt inte dina rädslor styra

En metod att hantera sina rädslor är att visualisera fram situationen som man är rädd för och medvetet styra den till en positiv utgång. Läs mer »
Annons