Annons

Idealguiden.se - Skönhet & Hälsa | SPA | Hudvård | Hårvård | Träning | Kost | Vikt

Du är här: Inspiration » Träning » Konditionsträning - att träna upp konditionen

KONDITIONSTRÄNING - ATT TRÄNA UPP KONDITIONEN

Bara genom att promenera ökar de allra flesta pulsen tillräckligt för att förbättra sin kondition. Konditionsträning stärker hjärta och blodkärl, och ökar kroppens förmåga att ta upp syre.


Konditionsträning gör att man mår bra och lättare håller vikten. De som konditionstränar regelbundet har hälften så stor risk att drabbas av hjärtinfarkt. Vill man ha större effekt kan man öka intensiteten på motionen. Träning som ökar konditionen är exempelvis raska promenader, joggning, cykling, simning och skidåkning. Ju intensivare man tränar desto bättre kondition får man.


Det är viktigt att man anstränger sig lagom i början. För de flesta räcker det med att börja med raska promenader. När man efter några veckor får bättre kondition kan man öka intensiteten på motionen om man vill förbättra konditionen ännu mera. Men raska promenader räcker om man känner sig nöjd med den motionsnivån.


Hur hårt ska man träna?
För att konditionen ska öka måste man komma upp i minst hälften av sin maxpuls under träningen. Vid 20 års ålder är maxpulsen för det mesta 220 hjärtslag per minut, sedan minskar den ju äldre man blir. För att räkna ut maxpulsen utgår man alltså från 220 och drar bort sin egen ålder. Om man exempelvis är 40 år blir maxpulsen 220 minus 40, alltså 180 hjärtslag per minut.


Redan vid hälften av maxpulsen ökar konditionen. Om man sedan ökar intensiteten på träningen får man snabbare resultat. För nybörjare räcker det att hålla sig mellan 50-70 procent av maxpulsen för att få goda resultat. En ansträngningsnivå på 70 procent av maxpulsen innebär för en 40-åring att man ska ligga på 180 x 0,7, alltså 126 hjärtslag per minut.

Sök företag med verksamhet inom detta ämne.

ARTIKLAR

Motionera när vi blir äldre

Motionera när vi blir äldre

Det är aldrig för sent att börja motionera. Genom motion och styrketräning kan äldre män och kvinnor förbättra sin kondition och uthållighet, få bättre rörlighet, balans och styrka. Läs mer »
Börja motionera

Börja motionera

Det är aldrig för sent att börja motionera. Det är dags att ta sig i kragen, men det är svårt i början när energin inte finns där, men man får tänka framåt att när man väl kommit igång så blir det lättare och lättare för varje gång! Läs mer »
Vibrera mera – med vibrationsträning

Vibrera mera – med vibrationsträning

Jag har länge varit nyfiken på vibrationsträning och idag fick jag möjlighet att följa med Eva Kohlén och Elin Claesson på deras träningspass. Både Eva och Elin fick en stroke för ca 10 år sedan. Läs mer »
Stretching

Stretching

När du stretchar ser du till att behålla rörligheten i leder och muskulatur, du riskera annars ökad risk för skador och din prestation kan försämras i sportsammanhang. Läs mer »
Golfare lever längre!

Golfare lever längre!

Det har visat sig i en ny studie utförd av forskare vid Karolinska Institutet att svenska golfare lever längre än icke-golfare. - Vi anade att det skulle vara så men är överraskade över att skillnaden är så stor. Översatt till medellivslängd kan skillnaden bli upp till fem år Läs mer »
Träning för gravida

Träning för gravida

Under graviditeten mår både mor och barn bra av måttlig fysisk aktivitet och det finns få risker, man måste bara anpassa träningen efter de fysiologiska förändringarna. Läs mer »
Kom igång med din träning!

Kom igång med din träning!

För att hålla kroppen i trim finns olika metoder med någon form av rörelse. Det viktigaste är att man känner att man hittar rätt träning för sin egen kropp oavsett vad andra väljer. Läs mer »
Promenera mera

Promenera mera

Att promenera i rask takt gör att du får motion och frisk luft, samtidigt som det ger dig en stund att kunna varva ner och få bort eventuell oro och stress. Det är perfekt att promenera bort bekymmer eller om du bara behöver få tänka. Läs mer »
Annons