Annons

Idealguiden.se - Skönhet & Hälsa | SPA | Hudvård | Hårvård | Träning | Kost | Vikt

Du är här: Inspiration » Träning » Kom igång med din träning!

KOM IGÅNG MED DIN TRÄNING!

För att hålla kroppen i trim finns olika metoder med någon form av rörelse. Det viktigaste är att man känner att man hittar rätt träning för sin egen kropp oavsett vad andra väljer. Nuförtiden finns det många olika träningsmetoder så det gäller att veta vilken fysisk grund man står på.


I grunden är kroppen konstruerad för rörelse och är ett fantastiskt redskap. Förr fick människor röra sig naturligt för att skapa förutsättningar för överlevnad. Man jagade för att få mat och var ofta tvungen att gå långa sträckor för att få vatten. Hela dagarna var fyllda av rörelse. För att få värme var de tvungna att skapa en eld och för att få tak över sitt huvud var de tvungna att bygga. Allt de skulle ha var de tvungna att göra själva. Detta gjorde att människor då inte hade något behov av att träna eftersom de var i form ändå.


Kroppen är konstruerad för att röra sig och nu för tiden har väldigt många ett stillasittande jobb. Förr i tiden jagade man för att få sin mat och sitt vatten. Kroppen rörde sig naturligt och gjorde man ingenting, så fick man ingen mat. Nuförtiden är det annorlunda då vår kropp inte mår bra av att inte röra sig.


Om du är van vid att träna och gör det regelbundet är du en medveten människa som vill din kropp det bästa och som har insett att du faktiskt mår så mycket bättre av träning. En tränad människa mår betydligt sämre om man inte tränar och det gör att om man väl vant sig vid det så är det nästan omöjligt att sluta om det inte sker något som gör att man faktiskt inte kan träna.


Det betyder att du som inte tränar om du väl slutar att ha argument för att inte träna såsom exempelvis tidsbrist, vilken är den vanligaste ursäkta. Ta dig tid för träning, efter några veckor kommer du inte att kunna vara utan och du kommer att må så mycket bättre.


För en otränad räcker det med att börja promenera eller cykla istället för att ta bilen för att kroppen ska må bättre. Om du känner att du är så otränad att du faktiskt skäms för att ge dig av till något träningsställe, börja hemma. Ta tre till fyra promenader i veckan som varar minst 30 minuter per gång och din kondition kommer att förbättras. Ta trapporna i stället för hissen.


Du behöver som sagt inte ta ut dig i total trötthet eller svettas för att träningen ska ge effekt. Det räcker med enkla medel för att du ska öka ditt välbefinnande, förbättra din kondition och göra av med en del av fettöverskottet.


Gör så gott du kan för att förbättra din situation. Är du märker förändringarna kommer du att vilja utöka träningen och det finns många sätt att göra det. I rekommenderar att när du känner dig mogen, ta kontakt med ett träningsställe och boka tid för att gå och prova med instruktör. Instruktören kan ge dig tips för träning av just din kropp och vad du ska tänka på.


Du har bara en kropp och det är dags att du börjar ta hand om den!

Sök företag med verksamhet inom detta ämne.

ARTIKLAR

Vibrera mera – med vibrationsträning

Vibrera mera – med vibrationsträning

Jag har länge varit nyfiken på vibrationsträning och idag fick jag möjlighet att följa med Eva Kohlén och Elin Claesson på deras träningspass. Både Eva och Elin fick en stroke för ca 10 år sedan. Läs mer »
Stretching

Stretching

När du stretchar ser du till att behålla rörligheten i leder och muskulatur, du riskera annars ökad risk för skador och din prestation kan försämras i sportsammanhang. Läs mer »
Konditionsträning - att träna upp konditionen

Konditionsträning - att träna upp konditionen

Bara genom att promenera ökar de allra flesta pulsen tillräckligt för att förbättra sin kondition. Konditionsträning stärker hjärta och blodkärl, och ökar kroppens förmåga att ta upp syre. Läs mer »
Golfare lever längre!

Golfare lever längre!

Det har visat sig i en ny studie utförd av forskare vid Karolinska Institutet att svenska golfare lever längre än icke-golfare. - Vi anade att det skulle vara så men är överraskade över att skillnaden är så stor. Översatt till medellivslängd kan skillnaden bli upp till fem år Läs mer »
Börja motionera

Börja motionera

Det är aldrig för sent att börja motionera. Det är dags att ta sig i kragen, men det är svårt i början när energin inte finns där, men man får tänka framåt att när man väl kommit igång så blir det lättare och lättare för varje gång! Läs mer »
Promenera mera

Promenera mera

Att promenera i rask takt gör att du får motion och frisk luft, samtidigt som det ger dig en stund att kunna varva ner och få bort eventuell oro och stress. Det är perfekt att promenera bort bekymmer eller om du bara behöver få tänka. Läs mer »
Pilates

Pilates

Pilates är en träningsmetod som kombinerar styrketräning, stretch och yoga. Ända sedan 1920-talet har Pilates varit ett sätt för dansare och artister att bygga upp smidighet och styrka. Men de senaste åren har allt fler fått upp ögonen Läs mer »
Träna dina magmuskler för att slippa ryggproblem

Träna dina magmuskler för att slippa ryggproblem

Gör några övningar för magen några kvällar varje vecka eller bestäm dig för att till exempel innan du duschar så ska du göra några situps. Det tjänar du och din kropp på i längden. Läs mer »
Annons