Annons

Idealguiden.se - Skönhet & Hälsa | SPA | Hudvård | Hårvård | Träning | Kost | Vikt

Du är här: Inspiration » I ljus och mörker

I LJUS OCH MÖRKER

Nu har vi kommit några veckor in på januari. Helgerna är till största del undanstädade, med några elljusstakar och slingor kvar på balkongerna. Det är nog ingen dum idé att ha dem kvar, eftersom kvällarna fortfarande är lika mörka som under julhelgerna.

Apropå mörker, redovisades nyligen siffror för hur många soltimmar det blev i december. I Växjö syntes solen i totalt 20 minuter förra månaden. Någon räknade ut att det blir i snitt 39 sekunder per dag som inte solen är täckt av moln! Mest solsäkert var Borlänge med 63 soltimmar. I allmänhet var förra månaden den tredje solfattigaste december någonsin sedan mätningar inleddes i slutet av 1950-talet. Om detta kan härledas till växthuseffekten har jag inte fått klarhet i.

Men i vilket fall behöver vi ljuset. Vi rekommenderas en halvtimmes promenad per dag, inte bara för motionens skull. Trots att himlen är mulen sägs den ge mycket mer ljus än inomhusbelysningen. Helst ska man söka sig till öppna ytor med mycket snö och is som reflekterar ljuset. Det kan vara lite svårt en grön vinter som denna!

För att motverka trötthet ska vi också se till att variera vår kost och få i oss av alla viktiga vitaminer. Den som har råd och möjlighet kan förstås också söka sig till ljusterapi och liknande behandlingar.

Oavsett om du har brist på ljus, hoppas jag att vi alla tänker framåt. Dagarna kommer att bli ljusare och ljusare, solen kommer att skina genom molntäcket och förr än vi anar börjar våren titta fram. Ja, nu ska jag förstås inte ta ut händelserna i förskott utifall en vargavinter bryter ut i februari, men om så sker får vi i alla fall mycket snö att reflektera ljuset i!

Med förhoppning om ljusare tider

Susanna

TIDIGARE INSPIRATIONSARTIKLAR

ARTIKLAR

Floating - vilket flyt!

Floating - vilket flyt!

Jag fick ett presentkort på en floatingsession i födelsedagspresent eftersom jag hört så mycket om det och givaren visste att jag var nyfiken på att prova. Läs mer »
Träna dina magmuskler för att slippa ryggproblem

Träna dina magmuskler för att slippa ryggproblem

Gör några övningar för magen några kvällar varje vecka eller bestäm dig för att till exempel innan du duschar så ska du göra några situps. Det tjänar du och din kropp på i längden. Läs mer »
Body Harmony

Body Harmony

Lyssna till kroppens signaler, känslor och tankar. Lär känna din kropp och ditt sinne. Body Harmony är beröring, andning och närvarande avslappnade sinnen. Läs mer »
Det borde vara allas rätt att få må bra

Det borde vara allas rätt att få må bra

Vi hör alldeles för ofta "proffstyckare" säga: "Nu har du varit med om så mycket olycka att du kommer att må dåligt länge, länge, antagligen hela livet." Läs mer »
Friskt hår

Friskt hår

Att ha ett vackert och friskt hår är vad de flesta människor drömmer om och vissa spenderar hundratals och en del till och med tusentals kronor på hårprodukter varje månad, Läs mer »
Kraniosakral terapi

Kraniosakral terapi

Detta är en mjuk terapiform där man behandlar ansiktets och skallens alla ben i relation med ryggradens kotor. Man kan behandla väldigt djupt eftersom det inte bildas något motstånd, kroppen själv visar hur den vill bli behandlad. Läs mer »
Qigong

Qigong

Qi betyder livsenergi och är en energi som flödar genom allt levande, om kroppens qi blockeras blir det disharmoni och kan då minska vår motståndskraft. Gong betyder arbete/rörelse och qigong uttalar du tji-gång. Läs mer »
Undvik skador när du tränar

Undvik skador när du tränar

När man utövar en lättare träningsform får man sällan skador som är allvarliga. Ökar man träningen så ökar även skaderisken. Till exempel kan en joggare i genomsnitt få en lättare skada per år, Läs mer »
Annons