Annons

Idealguiden.se - Skönhet & Hälsa | SPA | Hudvård | Hårvård | Träning | Kost | Vikt

Du är här: Inspiration » Träning » Golfare lever längre!

GOLFARE LEVER LÄNGRE!

Det har visat sig i en ny studie utförd av forskare vid Karolinska Institutet att svenska golfare lever längre än icke-golfare.

- Vi anade att det skulle vara så men är överraskade över att skillnaden är så stor. Översatt till medellivslängd kan skillnaden bli upp till fem år, säger professor Anders Ahlbom, som ligger bakom rapporten som publicerades i forskningstidskriften Scandinavian Journal of Medicine & Science in Sports.

Forskarna jämförde medlemsuppgifter från golfens IT-system GIT med dödligheten i hela befolkningen. Man gjorde även samma jämförelse efter en uppdelning i socialgrupper. Slutsatsen blev att golfare, helt oavsett socialgrupp, lever upp till fem år längre än icke-golfare. Det visade sig också i studien att livslängden hänger samman med handicapet - golfare med lägre handicap lever längst, oavsett ålder!

De ting som sammantaget kan ge denna effekt kan vara den lågintensiva träningen, den sociala trivseln och att man kan spela upp i hög ålder.  Det verkar vara så att effekten består så länge man spelar golf och man tror att anledningen till att effekten är störst bland låghandicappare är att de tränar och spelar mer regelbundet för att behålla sitt låga hcp.

En intressant notering är att hälsoeffekten verkar vara störst i socialgrupp tre än i socialgrupp ett och två.

- Inte ens antagandet att golfare tillhör en mer hälsosam grupp kan förklara den stora skillnaden, säger Anders Ahlbom.

- Störst effekt märks också i socialgrupp tre, som har högre dödlighet än socialgrupp ett. Så det är där man har störst nytta av golfen, säger Anders Ahlbom vidare.

Golf är positivt för välbefinnandet
Den politiska diskussionen om huruvida golfen ska klassas som friskvård som pågår har ett och annat att hämta i denna studie, åtminstone så länge man diskuterar hälsa.

- Det finns nog få idrottsutövningar som har det bättre belagt än just golfen, säger Ulf de Faire, som även han deltagit i undersökningen. Bättre data finns knappast, så om jag skulle ikläda mig politikernas roll så skulle jag vara glad att nästan 600 000 svenskar spelar golf, som tydligen är positivt för svenska folkets välbefinnande!

Så fram för mera golf!

Sivan

Sök företag med verksamhet inom detta ämne.

ARTIKLAR

Motionera när vi blir äldre

Motionera när vi blir äldre

Det är aldrig för sent att börja motionera. Genom motion och styrketräning kan äldre män och kvinnor förbättra sin kondition och uthållighet, få bättre rörlighet, balans och styrka. Läs mer »
Träna dina magmuskler för att slippa ryggproblem

Träna dina magmuskler för att slippa ryggproblem

Gör några övningar för magen några kvällar varje vecka eller bestäm dig för att till exempel innan du duschar så ska du göra några situps. Det tjänar du och din kropp på i längden. Läs mer »
Undvik skador när du tränar

Undvik skador när du tränar

När man utövar en lättare träningsform får man sällan skador som är allvarliga. Ökar man träningen så ökar även skaderisken. Till exempel kan en joggare i genomsnitt få en lättare skada per år, Läs mer »
Vibrera mera – med vibrationsträning

Vibrera mera – med vibrationsträning

Jag har länge varit nyfiken på vibrationsträning och idag fick jag möjlighet att följa med Eva Kohlén och Elin Claesson på deras träningspass. Både Eva och Elin fick en stroke för ca 10 år sedan. Läs mer »
Kom igång med din träning!

Kom igång med din träning!

För att hålla kroppen i trim finns olika metoder med någon form av rörelse. Det viktigaste är att man känner att man hittar rätt träning för sin egen kropp oavsett vad andra väljer. Läs mer »
Promenera mera

Promenera mera

Att promenera i rask takt gör att du får motion och frisk luft, samtidigt som det ger dig en stund att kunna varva ner och få bort eventuell oro och stress. Det är perfekt att promenera bort bekymmer eller om du bara behöver få tänka. Läs mer »
Konditionsträning - att träna upp konditionen

Konditionsträning - att träna upp konditionen

Bara genom att promenera ökar de allra flesta pulsen tillräckligt för att förbättra sin kondition. Konditionsträning stärker hjärta och blodkärl, och ökar kroppens förmåga att ta upp syre. Läs mer »
Stretching

Stretching

När du stretchar ser du till att behålla rörligheten i leder och muskulatur, du riskera annars ökad risk för skador och din prestation kan försämras i sportsammanhang. Läs mer »
Annons