Annons

Idealguiden.se - Skönhet & Hälsa | SPA | Hudvård | Hårvård | Träning | Kost | Vikt

Du är här: Inspiration » Kost/Vikt » Fem frukter eller grönsaker om dagen!

FEM FRUKTER ELLER GRÖNSAKER OM DAGEN!

Vi är nog många som tror att vi får i oss tillräckligt med frukt och grönsaker. Men undersökningar visar tvärtom att vi får i oss alldeles för lite av den varan. Rekommendationen är 500 gram frukt och grönsaker per dag, vilket är ca fem grönsaker eller frukter á 100 gram om dagen. En svensk får i genomsnitt i sig cirka 300 gram frukt och grönsaker om dagen - det vill säga 200 gram för lite!

Studier visar att risken för cancer och hjärt-kärlsjukdomar minskar avsevärt om man äter mer frukt och grönt. För att inte tala om allmänt välbefinnande och trivsam vikt som resultat av en sund kosthållning. Men hur ska man gå tillväga för att få i sig tillräckligt?

Följande intag täcker gott och väl dagsranson av 500 gram frukt och grönsaker:

· 1 glas juice till frukost

· 1 banan på förmiddagen

· 1 tomat till lunch

· 1 äpple på eftermiddagen

· 1/4 blomkål eller broccoli till middagen

Det kan tyckas lite svårt att jämföra olika frukter och grönsaker, men 100 gram är ca:

Grönsaker:

· 1 tomat, paprika, stor morot eller stor lök

· 1/4 blomkål eller 1/4 gurka

Frukt:

· 1 äpple, päron, banan, apelsin, nektarin, persika eller kiwi

· 1 bit melon

· 1 glas fruktjuice

· 1/2 grapefrukt

· 5 plommon

Tänk på att konserverad eller torkad frukt också går bra, likaså ren fruktjuice.

Det finns olika knep för att öka dagsintaget av frukt och grönt. Ett gott råd är att till varje måltid servera minst en grönsak eller frukt. Ett annat tips är att göra det till en vana att ställa fram blandad frukt i en härlig inbjudande fruktskål, både hemma och på arbetsplatsen. Det är mycket lättare att ta sig ett äpple, en apelsin eller banan i förbifarten om det står en skål framme.

Så varsågod att äta och njuta!

Sandra

Sök företag med verksamhet inom detta ämne.

ARTIKLAR

Årstiderna

Årstiderna

Företaget Årstiderna levererar ekologiska grönsaker och frukter i en trälåda direkt hem till din dörr. Läs mer »
Träning Hälsa Mat Välbefinnande

Träning Hälsa Mat Välbefinnande

Skynda, jäkta, hinna mer.. oftast blir det bara pannkaka av alltihop eftersom vi stressar så inget blir gjort. Läs mer »
Alkohol - i måttliga mängder

Alkohol - i måttliga mängder

Regn två veckor i sträck. Skor som läcker, ett glas vin i soffan. Känns redan bättre. Ett till, hösten är inte så jobbig ändå som folk säger. Bag-in-box, en riktigt bra uppfinning! Läs mer »
Varför är frukosten så viktig?

Varför är frukosten så viktig?

När man äter frukost får man ett trevligare humör, håller sig smal och intelligent och aptitregleringen fungerar bättre under hela dagen. Läs mer »
Ny självhjälpsbehandling i kampen mot kroppsföraktet

Ny självhjälpsbehandling i kampen mot kroppsföraktet

Är du missnöjd med ditt utseende? Du är inte ensam. En av tio unga kvinnor lider av ätstörningar. Var tionde svensk kan tänka sig plastikkirurgi. Läs mer »
Rätt kost - av högsta vikt

Rätt kost - av högsta vikt

Begreppet "du blir vad du äter" är en sanning av allra högsta grad. För första gången i mänsklighetens historia är antalet överviktiga större än antalet smala. Läs mer »
Bort med snabbmat och in med nyttig mat!

Bort med snabbmat och in med nyttig mat!

Nu är det dags att byta ut boken på alla goda och tyvärr feta rätter och ersätta dem med nyttiga! Eftersom jag är periodare när det gäller mat dvs att jag vissa perioder äter nyttig mat Läs mer »
Se upp - ätstörningarna ökar och allt fler drabbas

Se upp - ätstörningarna ökar och allt fler drabbas

Tyvärr så är det alldeles för många som drabbas av någon form av ätstörning. Det är främst kvinnor som drabbas men man uppmärksammar alltmer att även män drabbas. Läs mer »
Annons